Проблема якісної журналістики періоду дигітальної ери масової комунікації

Автор(и)

  • Ганна Сарміна Інститут філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18524/2308-3255.2017.23.137316

Ключові слова:

дигіталізація, глобалізація, медіаконвергенція, дигітальна журналістика, цифрові інновації, крос-медіа, якісна журналістика

Анотація

Стаття присвячена вивченню проблеми якості в сучасній журналістиці, що змінюється відповідно до трансформацій у галузі масових комунікацій, викликаних процесами дигіталізації, конвергенції, глобалізації. Питання про якість журналістики набуло особливої актуальності із розвитком дигітальної ери масової комунікації, наслідком появи новітніх медіа й активного розвитку партиципативних форм журналістики. Метою наукової розвідки є визначення поняття «якість» у журналістиці нового покоління, встановлення загальних і специфічних критеріїв якості, розкриття основних факторів кризи якісної журналістики.

Проблема качественной журналистики периода эры дигитальной коммуникации

Статья посвящена изучению проблемы качества в современной журналистике, которая меняется согласно трансформациям в области массовых коммуникаций, вызванных процессами дигитализации, конвергенции, глобализации. Вопрос о качестве журналистики стал особенно актуальным в процессе развития дигитальной эры массовой коммуникации, следствием которой стало появление новых медиа и активное развитие партиципативных форм журналистики. Целью научного исследования является определение понятия «качество» в журналистике, установление общих и специфических критериев качества, раскрытие основных факторов кризиса качественной журналистики.

 

The Problem of Qualitative Journalism in the Digital Era of Mass Communication

The article is devoted to the problem of quality in modern journalism, which has changed according to the transformations in mass communication. The main changes are caused by the processes of digitalization, convergence and globalization. The question of the quality of journalism has become especially important because of the development of digital age that has an impact on mass communication. As a result of digitalization a wide range of new media and new forms of journalism have appeared, for instance, some new types of participative journalism. The purpose of the scientific research is to define the phenomenon of “quality journalism” that represents the jurnalism of new generation, to particularize general and specific quality criteria, to identify the main factors of the quality journalism` crisis. The question about the definition of stable criteria is an object for scientifical discussion as the permanent developing of digital tools prevents the fixation of journalistic standarts. An overview of different characteristics and common quality standarts as well as the main institutional features have been presented. Much attention is paid to the problem of quality journalism identification. The Internet has launched new possibilities for the conent and in this way has extended the borders of journalism, therefore new forms and types of journalism demand new scale for measuring the quality in journalism. Among the main factors that has caused the crisis of quality journalism are huge amount of information, new challenges for modern journalists, innovative types of media products. The main research methods applied in the study are theoretical methods. To achieve the main goal of the study the inductive method of research has been used, the key criteria of quality journalism were defined by using the method of synthesis, as well as the methods of argumentation and description. The paper concludes with the main results of the study, which illustrates the dominant criteria of quality that can be supplemented by some secondary criteria of quality journalism.

Посилання

Aristoteles, (2014). Metaphysics. Moscow: Direct Media.

Vladimirov, V. (2003). Jurnalistyka, Osoba, Suspil’stvo: problema rozuminnia [Journalism, Person, Society: the problem of understanding]. Kyiv: The Taras Shevchenko National University of Kyiv.

Dorosh, М. (2013). Chomu tak vagko prodaty jakist’ [Why is it difficult to sell the quality]. Retrieved from: http://osvita.mediasapiens.ua/web/online_media/chomu_vazhko_prodati_yakist/ (accessed 20.03.2017). [In Ukrainian].

Zhuhay, V. (2006). Stanovlennia jakisnoi presu u postcomunistychnomu sviti [Coming into Being of the Qualitative Press in the Post-Communist World]. (Abstract of a thesis of PhD Philology). Ivan Franko National University of Lviv, Lviv, Ukraine. [In Ukrainian].

Lebedeva, Т. (2013). Kachestvennaia jurnalistika stoit deneg [Quality Journalism Costs Money]. Retrieved from: http://osvita.mediasapiens.ua/media_law/government/tatyana_lebedeva_kachestvennaya_zhurnalistika_stoit_deneg/ (accessed 20.03.2017). [In Russian].

Mychailyn І. (2011). Osnovy jurnalistyky [Foundations of journalism]. Kyiv: Tsentr uchbovoy literatury.

Moskalenko, A. (1998). Teoriia jurnalistyky [Theory of journalism]. Kyiv: Express-Obyava. [In Ukrainian].

Norm DIN 9001:2015-11. Retrieved from: https://www.beuth.de/de/norm/din-en-iso-9001-2015-11/235671251.

Arnold, K. (2009). Qualitätsjournalismus. Die Zeitung und ihr Publikum. Konstanz: UVK. [In German].

Beck, K., Reineck, D. & Schubert, C. (2010). Journalistische Qualität in der Wirtschaftkrise. Berlin: DFV. [In German].

Blum R., Bonfadelli H., Imhof K., & Jarren O. (Hrsg.) (2011). Krise der Leuchtturme öffentlicher Kommunikation. Vergangenheit und Zukunft der Qualitätsmedien. Wiesbaden: VS Verlag. [In German].

Engesser, S. (2013). Die Qualität des Partizipativen Journalismus im Web. Bausteine für ein integratives theoretisches Konzept und eine explanative empirische Analyse. Wiesbaden: Springer Verlag. [In German].

Fasel, C. (2005). Qualität und Erfolg im Journalismus. Konstanz: UVK Verlag. [In German].

Hohlfeld R., Meier K., & Neuberger C. (2002). Innovationen im Journalismus. Münster: LiT. [In German].

Lilienthal V., Weichert S., Reineck D., Sehl A., & Worm S. (2014). Digitaler Journalismus: Dynamik-Teilhabe-Technik. Berlin: VISTAS Verlag. [In German].

Meier, K. (2003). Qualität im Online-Journalismus. In Bucher H.-J., Altmeppen K.-D. (Hrsg.) Qualität im Journalismus. Grundlagen – Dimensionen – Praxismodelle. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag. [In German].

Merrill, J. C. (1968). The Elite Press: Great Newspapers of the World. London: Pitman Publishing Corporation.

Neuberger, C. (2012). Definition und Messung publizistischer Qualität im Internet. Herausforderungen des Drei-Stufen-Test. Berlin: Vistas Verlag. [In German].

Simons, A. (2011). Journalismus 2.0 (Praktischer Journalismus). Konstanz: UVK Verlag. [In German].

Weischenberg, S., Loosen, W., & Beuthner, M. (Hg.) (2006). Medien-Qualitäten. Öffentliche Kommunikation zwischen ökonomischen Kalkül und Sozialverantwortung. Konstanz: UVK Verlag. [In German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-07-11

Номер

Розділ

Статті