Are You President’s PR-service or News Agency? Petro Poroshenko’s Visits Coverage by Ukrainian Local News Sites

Автор(и)

  • Nataliia Steblyna Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18524/2308-3255.2017.23.137420

Ключові слова:

internet-journalism, local news sites, functions of journalism

Анотація

In new media era traditional functions of journalism (government control and criticism, formation of public opinion are changing. Ukrainian news sites have become a platform for popular topics reprint. Journalists don’t provide context, balance to the information, which is spread by PR-services. This study uses content analysis, made on the basis of two prominent Odessa news sites in order to discover the manner of the Ukrainian president’s visits coverage. Both loyal and opposing to the present Ukrainian president news media, reprint main messages gained during press-conferences or from press releases, and rarely seek exclusive information or own newsbreaks (30-46% of texts had similar newsbreaks). Local news sites gave preference to president’s messages transmission (60% of texts contained president’s quotes and only 3 publications had experts’ commentaries). Local journalists also wrote about the president’s promises, compliments to Odessa inhabitants, his appreciation of work of the local authorities, but didn’t add any analysis. Such coverage doesn’t appeal to readers who perceive themselves as members of civil society, but to people, who prefer fast acquaintance with popular topics on the internet.

Пресс-службы Президента или информационные агентства: или Как украинские местные сайты освещали визиты П. Порошенко

Во времена новых медиа традиционные функции журналистики (контроль и критика власти, формирования общественного мнения) трансформируются. Украинские новостные сайты становятся платформами для перепечатывания популярных тем. Журналисты редко дают контекст, сбалансированную информацию, полагаясь на те сведения, которые им предоставляют пресс-службы. В статье на основании контент-анализа исследуется подача визитов украинского Президента новостными медиа (двумя популярными местными сайтами Одессы). Как лояльный, как и оппозиционный к Президенту сайт перепечатывают информацию, полученную во время пресс-конференций или из пресс-релизов, редко ищут эксклюзивную информацию или собственные новостные поводы (30-46% текстов имеют одинаковые новостные поводы). Местные сайты отдают предпочтение распространению сообщений Президента (60% текстов содержат цитаты Президента и только в трех публикациях есть комментарии экспертов). Местные журналисты также пишут об обещаниях президента, о комплиментах, которые он делает Одессе и одесситам, его оценку работы местной власти, но не добавляют никакого анализа. Такая подача информации не ориентирована на читателей-представителей гражданского общества, скорее, она предназначена для тех, кто предпочитает быстрое ознакомление с популярными темами, которые появились в сети.

Прес-служби Президента чи інформаційні агентства: або Як українські місцеві сайти висвітлювали візити П. Порошенка
У часи нових медіа традиційні функції журналістики (контроль та критика влади, формування громадської думки) трансформуються. Українські новинні сайти стають платформами для передруків популярних тем. Журналісти зрідка дають контекст, збалансовану інформацію, покладаючись на ті відомості, які їм надають прес-служби. У статті на основі контент-аналізу досліджується подання візитів українського Президента новинними медіа (двома популярними місцевими сайтами Одеси). Як лояльний, так і опозиційний до Президента сайт передруковують інформацію, яка була отримана під час прес-конференцій або з прес-релізів, рідко шукають ексклюзивну інформацію або власні інформаційні приводи (30-46% текстів мають однакові інформаційні приводи). Місцеві сайти надають перевагу поширенню повідомлень Президента (60% текстів містять цитати Президента і тільки у трьох публікаціях є коментарі експертів). Місцеві журналісти також пишуть про обіцянки президента, про компліменти, які він робить Одесі та одеситам, про його оцінки діяльності місцевої влади, але не додають ніякого аналізу. Таке подання інформації не орієнтоване на читачів-представників громадянського суспільства, швидше, вона призначається для тих, хто сподівається на швидке ознайомлення із популярними темами, які з’явилися у мережі.

Посилання

Baudrillard, J. (2006). Prozrachnost Zla [La Transparence du Mal]. Mockow: Dobrosvet.

Vasylyk, L. (2015). Provladnist ta opozytsiinist… A standarty g! [Pro-government and oppositing… But what about standards!] Retrieved from: http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/regional_newspapers/provladnist_ta_opozitsiynist_a_standarti_ti_zh/

Vasina, O. (2015). Komu nalezhat odeski ZMI. Analiz instytutu masovoi informatsii. [Who are the owners of Odessa Mass-Media. Analysis of Institute of

Mass Information]. Retrieved from http://osvita.mediasapiens.ua/trends/1411978127/komu_nalezhat_odeski_zmi_analiz_institutu_masovoi_informatsii/

Davies, N. (2011). Novyny plaskoi zemli [Flat Earth News]. Kyiv: Tempora.

Barret, A. W., & Peake, J. S. (2007). When the President comes to town. Examining local newspaper coverage of Domestic Presidental Travel. American Politic Research, 35(1.), 3-31.

Yeremenko, S. (2014). Piar glia kandydativ nedorogo [Cheap PR for candidates]. Mediasapiens. Retrieved from http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/regional_newspapers/piar_dlya_kandidativ_nedorogo/

Riven doviry naselennia do riznyh dgerel informatsii ta novyn: Prycordonni rajony Odeskoi oblasti [The Level of People’s Trust to the Different Information Sources and News: Border Regions of Odessa Oblast]. (2016). Retrieved from http://peace.in.ua/wp-content/uploads/2016/01/Zvit-info.pdf

Steblyna, N. (2014). Presrelizm u mistsevych vydanniah, abo jak jurnalisty dopomagaut vladi vyhovuvaty sluhnianyh hromadian [Pressrealism in local press. How do journalists help to the local authorities to educate obedient citizens]. In Mas-media. Demokratia. Informatsiina vijna [Mass-Media. Democracy. Informational war] (pp. 43-52). Kyiv: CPD Matvienko.

Steblyna, N. (2015). Regionalni saitu – dlia kogo I na kogo pratsuut [Regional sites: for whom work and for whom serve]. Retrieved from http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/regional_newspapers/regionalni_sayti_dlya_kogo_i_na_kogo_pratsyuyut/

Dejk, J. A.G.M. (2006). The Network Society. Social Aspects of New Media. London: Thousand Oaks.

Reporters without Borders. Facing Reality after Euromaidan The Situation of Journalists and Media in Ukraine. (2016, June). Retrieved from https://rsf.org/sites/default/files/journalists_and_media_in_ukraine_-_rsf_2016.pdf

Iggers, J. (1999). Good News, Bad News. Journalism. Ethics and the Public Interest. Boulder, Colo.: Westview Press.

Kenix, L. J. (2009). Blogs as Alternative. Journal of Computer-Mediated communication, vol.14, 790–822.

Lull, J. (2000). Media, Communication, Culture: A Global Approach. New York: Columbia University Press.

Media Sustainability Index. The Development of Sustainable Independent Media in Ukraine. (2016). Retrieved from https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2016-ukraine.pdf

Michelle Ferrier presents media deserts, hyperlocal online news research. (2013, April 15). Retrieved from: https://www.elon.edu/e-net/Article/67473

Nielsen, R. K. (2015). Introduction: The Uncertain Future of Local Press. In R. K. Nielsen (Ed.), Local Journalism the Decline of Newspapers and the Rise of Digital Media (pp.1-21). London, New York: University of Oxford.

Olivier, F. & Graham, N. A. (2011). Ethnic Minorities and the Media in Central Asia. In E. Freedman & R. Shafer (Eds.), After the Czars and Commissars: Journalism in Authoritarian Post-Soviet Central Asia (pp. 161-184). East Lansing : Michigan State University Press.

Tensher, J. (2004). ‘Bridging the differences’: political communication experts in Germany. German Politics, 13(3), 516-540.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-07-11

Номер

Розділ

Статті