МОНІТОРИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ В СИСТЕМІ НАУК ПРО СОЦІАЛЬНІ КОМУНІКАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2308-3255.2023.29.300635Ключові слова:
журналістика, соціальні комунікації, моніторинг, медіафеномен, система масмедіа, медіазнавство, бренд-журналістика, конструктивна журналістикаАнотація
У статті осмислюються і систематизуються уявлення про моніторинг як метод дослідження у сфері наук про соціальні комунікації задля вирішення традиційних питань журналістикознавчої науки та увиразнюються перспективи його застосування з огляду на актуальні питання медіазнавства, які вводять у дослідницьке поле новітні тенденції розвитку системи масмедіа, характерні для нинішнього етапу розгортання інформаційного суспільства.
Наукова цінність моніторингу як методу дослідження невіддільна від його здатності бачити масмедіа як складний різнорідний системний об‘єкт та забезпечувати систематичність спостережень за цим об‘єктом. Важливо також усвідомлювати необхідність бачення підґрунтя як теоретичної основи для тлумачення моніторингових даних. Самодостатні, самоцінні емпіричні моніторингові дослідження – це накопичення емпіричного матеріалу для масштабних дослідницьких проєктів у царині соціальних комунікацій як синхронічного, так і діахронічного типу. Проте, лише якісні дані моніторингових досліджень можуть у подальшому бути адекватно використані і продуктивно включені в масштабні наукові проєкти, де передбачається співставлення даних, поєднання різнорідного емпіричного матеріалу з іншими аналітичними даними. Моніторингові дослідження масмедіа – це перспектива використання накопичення емпіричного матеріалу для медіакритичних студій та надання рекомендацій і практичних порад для здійснення масмедійної, що створює додаткові умови для прийняття ефективних управлінських рішень у системі масмедіа.
Серед новітніх медіафеноменів, що можуть стати матеріалом для моніторингових досліджень, автор статті бачить перш за все конструктивну журналістику (журналістику рішень) та бренд-журналістику. Моніторинг забезпечує можливість перевірити через спостереження широкого емпіричного матеріалу теоретичні твердження науковців щодо вимог до конструктивної журналістики та бренд-журналістики, які формулюються на підставі побудови концептуальної моделі такого типу масмедійної роботи. Завдяки моніторингу можливе вивчення цих медіафеноменів в аспекті застосовування ними форм подачі інформації, специфіки адресного звертання до вузьких цільових сегментів масової аудиторії, технологій утримування уваги реципієнта тощо. Отримані у ході моніторингу дані можуть бути використані у компаративному дослідженні, що може суттєво розширити уявлення сучасної науки про ці новітні явища, які поки що важко вписати в межі наукових тлумачень.
Посилання
Ivanova, O. (2021). Brend-zhurnalistyka ta kryza klasychnoi paradyhmy zhurnalizmu [Brand journalism and the crisis of the classical paradigm of journalism]. Dialog: Media-studii, (27), 52–82. Retrieved November 01, 2023, from http://dms.onu.edu.ua/article/view/251396 [in Ukrainian].
Ivanova, O. (2022). Konstruktyvnist konstruktyvnoi zhurnalistyky v konfliktohennomu sotsialno-komunikatsiynomu seredovyshchi [Constructiveness of constructive journalism in a conflict-generating social-communication environment]. Dialog: Media-studii, (28), 81–97. Retrieved November 01, 2023, from http://dms.onu.edu.ua/issue/view/16061 [in Ukrainian].
Ivanova, O. (2009). Sad literatury v zhurnalnii optytsi suchasnosti: Mediakomunikatsii z, dlia i pro literaturu [The garden of literature in modern magazine optics: Media communications with, for and about literature] (368 p.). Odesa: Astroprint. [in Ukrainian].
The Editor. (2023, October 12). ”Komfortni” shkilni ukryttia ta “pozytyvna aura” nashoi apteky – yak rehionalni ZMI dotrymuvalysia standartiv u veresni 2023 [”Comfortable” school shelters and “positive aura” of our pharmacy – how regional mass media followed the standards in September 2023]. Idpo.org.ua. Instytut demokratii imeni Pylypa Orlyka. Retrieved November 01, 2023, from https://idpo.org.ua/reports/5597-komfortni-shkilni-ukrittya-ta-pozitivna-aura-nasho%d1%97-apteki-yak-regionalni-zmi-dotrimuvalisya-standartiv-u-veresni-2023.html [in Ukrainian].
Kostenko, N., & Ivanov, B. (2003). Dosvid kontent-analizu: modeli ta praktyky [Content analysis experience: models and practices] (141 p.). Kyiv. [in Ukrainian].
The Editor. (2023, October 12). Kryminal populiarnishyi za velyku viinu – tematychni priorytety rehionalnykh vydan u veresni 2023) [Crime is more popular than the great war – thematic priorities of regional publications in September 2023]. Idpo.org.ua. Instytut demokratii imeni Pylypa Orlyka. Retrieved November 01, 2023, from https://idpo.org.ua/reports/5599-kriminal-populyarnishij-za-veliku-vijnu-tematichni-prioriteti-regionalnix-vidan-u-veresni-2023.html [in Ukrainian].
Metodolohiia otsiniuvannia yakosti kontentu v rehionalnykh drukovanykh ta onlain vydanniakh (onovlena v sichni 2023 roku) [Methodology for assessing the quality of content in regional print and online publications (updated in January 2023)]. (n.d.). Idpo.org.ua. Instytut demokratii imeni Pylypa Orlyka. Retrieved November 01, 2023, from https://idpo.org.ua/wp-content/uploads/methodology-2023.pdf [in Ukrainian].
Rizun, V., Ivanov, B., & Shumarova, N. (2007). Monitorynh ta informatsiine modeliuvannia zasobiv masovoi informatsii [Monitoring and information modeling of mass media] (272 p.). Kyiv. [In Ukrainian].
Kostenko, N., & Ivanov, B. (2005). Novyny VS Novyny: Vyborcha kampaniia v novynnykh teleprohramakh [News VS News: Election campaign in news TV programs] (212 p.). Kyiv. [in Ukrainian].
Popova, T., & Lipkan, V. (2016). Stratehichni komunikatsii [Slovnyk] [Strategic communications [Glossary]] (416 p.). Kyiv. [in Ukrainian].
The Editor. (2023, June 19). Redaktorsku kolonku – miskomu holovi, pryvitannia – deputatam. Yak dzhynsuvaly rehionalni media u travni? [Editorial column – to the mayor, greetings – to the deputies. How did the regional media play in May?]. Idpo.org.ia. Instytut demokratii imeni Pylypa Orlyka. Retrieved November 01, 2023, from https://idpo.org.ua/reports/5322-redaktorsku-kolonku-miskomu-golovi-privitannya-deputatam-yak-dzhinsuvali-regionalni-media-u-travni.html [in Ukrainian].
Chekmyshev, O. (2018). Mediakontent ta konverhentni metody sotsialnykh komunikatsii [Media content and convergent methods of social communications]. Obriyi Drukarstva, 1(6), 299–321. [in Ukrainian].
Chekmyshev, O. (2012). Monitorynh ZMI v systemi sotsialnykh komunikatsii: istoryko-teoretychnyi ta prahmatychnyi aspekt [Monitoring mass media in the system of social communications: historical, theoretical and pragmatic aspect] [Extended abstract of DSc dissertation in Social Communications, specialty 27.00.01 Theory and History of Social Communications. Social Communicatinos; 35 p.]. Kyiv.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).